Hogyan működik az uniós pénzszivattyú?

Az uniós támogatások állami elosztórendszere 2010–2015-ben létrehozott egy, teljes piaci szegmenseket domináló kis- és középvállalkozói réteget, akik a közpénzek eltérítéséből tartják fenn magukat. Hozzájuk kisebb csomagokban, de meghökkentő rendszerességgel jut el az uniós pénz felesleges, túlárazott és kamu projektekek formájában. A mai poszt ennek a tézisnek az alátámasztására szolgál, egy komplett esettanulmánnyal a a DFT-Hungária cégcsoportról, amit azért választottam, mert káprázatosan szerepelt uniós pályázatokon és versenymentes állami megrendeléseken. A megvizsgált szervezet 30-nál több céget és egyesületet működtet összehangoltan közbeszerzések és uniós támogatások rendszeres elcsalására. Itt összefoglalom a mintegy 70 pályázati programon átnyúló működésük jellemzőit, több száz pályázat és közbeszerzés adatai alapján. 

Áttekintés

Az itt összefoglalt esettanulmány a DFT-Hungária körüli cégháló (a Szervezet) felemelkedését vizsgálja részletesen. A Szervezet domináns szerepbe jutott az EU-s pénzekből finanszírozott projektekhez kapcsolódó felnőttképzési, szervezetfejlesztési, rendszerszervezési és projektmenedzsment szolgáltatások piacán. A járadékszedés optimalizálására több, látszólag független vállalkozást és egyesületet működtet, amelyek egymás ellen versenyeznek közbeszerzéseken, egyszerre nyernek ugyanazon pályázati programokon, és megbízzák egymást alvállalkozókként. Eddig több mint 30 céget találtam, aminek a tulajdonosai a DFT-hez köthetők. Nem arról van szó, hogy, teszem azt a fiatal kollégák szeretnek fusizni, hanem hogy a vállalkozásokat messzemenően koordinálják a színfalak mögött.

A hálózat elemei és kapcsolatai, a nagyobb követhető pénzmozgásokkal. Kisbetűk (a-g) jelölik a pénzszivattyú működésének 7 főbb jellemzőjét (ld. a szövegben).

Tárgyalás

források és adatok

Zárszámadás 

a. A Szervezethez tartozó vállalkozások

A cégek együttes működtetéséről írtam ebben és ebben a posztban.

Az alábbi táblázat a hálózat legaktívabb tagjait emeli ki.

Cég kódja Rövid név Közbeszerzésen elnyert megbízások (2006–15) Saját megnyert pályázatok
száma összege (Millió Ft) száma összege
DFT DFT-Hungária Zrt 272 4668 7 781
Ag Agenda Projekház Kft 77 833 2 389
AP Agenda Pályázatház Kft 1 11 3 43
EK Esti Kornél Nonprofit Közhasznú Kft 0 3 212
FI FISZ Egyesület 0 3 307
HA Humán Apsektus Kft 58 641 2 323
IR IR Consulting KFt 0 1 238
Kgy DFT Korszerű Gyakorlat Kft 54 579 3 59
Pr Proakció Kft 24 407 3 83
PS Pragmatica Sanctio Kft 17 144 0
VH Versenyhajó KFt 0 0
Más cégek  15  177 7 137
összes 518 7460 34 2572

Cégtáblák a Semmelweis u. 25. alatti DFT-Hungária székház kapujában. A Mesterkurzusok és az Író Akadémia DFT-s programok neve. Baloldali cégek kódjai: DFT, KGy, DÉ, S25, MD; jobboldal: S2, FI, S1.

Azt, hogy a különböző vállalkozások mind ugyanahhoz a hálózathoz tartoznak, legalább ötféle bizonyíték támasztja alá:

  • tulajdonosaik, ügyvezetőik feltűnnek a DFT-Hungária munkatársaiként különféle dokumentumokon (pl. @dft.hu email címmel);
  • ugyanaz az ügyvédi iroda (Farnadi) viszi az ügyeiket (a Cégközlönyben megtalálható létesítő okiratok másolata alapján);
  • ugyanazon címeken vannak telephelyeik;
  • tulajdonosokat, ügyvezetőket, szinkronizáltan váltanak;
  • belső használatra készült prezentációk nyíltan beszélnek a cégek közös működéséről.

Tulajdonosi viszonyok a legjelentősebb cégekben. Függőleges szaggatott vonal jelöl egy 2012. augusztusi és egy 2014. márciusi szinkronizált tulajdonosváltást több cég között.

Google táblázat a cégekről és a tulajdonosaikról. 

Prezik a belső koordinációról:

☞ projektigazgatók és szerepkörök, illusztrációval a projektteljesítés folyamatáról;

☞ üzleti kontrolling az “értékteremtési folyamatok” kontextusában;

☞ saját pályázatok közötti koordináció (“milyen céget/cégeket érdemes létrehozni a következő évek során megjelenő közvetlen pályázati lehetőségekhez”).

b. 500 trükk közbeszerzések elcsalására

A Szervezet legfeltűnőbb aktivitása közbeszerzések százainak elcsalása, minden jel szerint előzetes megállapodások alapján ajánlattevők és ajánlatkérők között. Így összesen 518 megbízást nyertek el 385 közbeszerzési eljárásban, 11 kivétellel mind a 2007–2013-es ciklus uniós pályázataihoz kapcsolódóan, amelyek összértéke 7,5 milliárd forint. A közbeszerzési pörgés 2013–14-es csúcsidőszakában hetente átlag több mint három 10–20 millió forintos megrendelés futott be. Le a kalappal! Ne felejtsük el, hogy ezt egy kisvállakozás és tucatnyi 1–2 személyes cég gürizte össze.

A Szervezet sikere (7-ből 5 közbeszerzést vittek) nagyrészt az eljárások manipulációjával magyarázható. A megbízásoknak csak egy töredékét kapták meg nyílt eljárásban, és még akkor is majdnem mindig egyedüli ajánlattevőként. Az esetek 97%-ában azonban meghívásos eljárásban nyertek. Ezeknek a következő fajtáit számoltam külön a meghívottak szerint:

  • [1:1] egyedül a DFT-Hungária vagy egy avatarja
  • [n:n] több (2 vagy 3) avatar cég és senki más
  • [k:n] több (2) DFT-s, és egy vagy több másik cég
  • [1:n]  DFT-Hungária vagy avatarja egyedül, és egy vagy több másik cég

A Szervezet a megbízásai 3/4-ét kapta az első két fajta (1:1 és n:n), biztos befutós eljárásokban. A közbeszerzési csalás kétségtelen mind a 298 esetben amikor legalább 2 DFT-s cég vett részt az eljárásban (k:n vagy n:n), hiszen a meghívottak összejátszottak és színlelt (érvényes vagy érvénytelen) ajánlatokat tettek. Az alábbi grafika mutatja az elnyert megbízások eloszlását az eljárás fajtája szerint, évenként. 
kozbeszerzesi-kategoriak2

Nem csak a meghívásos, hanem a nyílt közbeszerzéseket is sikerrel manipulálja a Szervezet, aminek kétféle módját lehet megállapítani nyilvános dokumentumokból: összejátszásos leírás és pártos közbeszerzési tanácsadó.

Összejátszás alapján megadott leírás

Ezt a csalási módszert Csikesz Tamás vezérigazgató (CsT) maga magyarázza el egy 2008-as tolnai önkormányzati ülésen. “Amennyiben mégis szükség lesz az eljárás lefolytatására, szinte biztos vagyok benne, hogy a DFT- Hungária Kft. lesz az egyetlen pályázó, mivel olyan széleskörű tevékenységi körrel és olyan minősítésekkel rendelkezik, ami szinte egyedülálló az országban” – nyugtatja meg a képviselőket Csikesz. Magyarul a feltételeket úgy kell megszabni, hogy senki más ne rúghasson labdába. Ehhez egyrészt sokféle feladatot csomagolnak egybe (“széleskörű”), másrészt megkövetelik az ezoterikus képzések akkreditációját. (A DFT aktív szerepet játszik szakmai érdekvédelmi szervezetekben, akik a verseny szűkítéséért lobbiznak a minősítési feltételek alakításával.)

1. példa: egy 43-milliós tenderhez 5 különböző akkreditált képzésre kell ajánlatot tenni: Project controlling, Menedzsment technikák, Gondolkodásfejlesztési gyakorlat, Prezentációs mesterkurzus, Informatikai képzés. Csak 1 ajánlat érkezett.

2. példa:  2013. novemberében meghirdette a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, hogy 5000 dolgozójának szeretne rendelni 4-napos képzéseket, 25 különböző helyen, a képzéseken felül szállást és étkezést is biztosítva. Egy hónap múlva az egyetlen ajánlattevővel kötöttek 516-milliós szerződést: ez a DFT-Hungária és az Erzsébet Szállodák konzorciuma volt. A képzés nem volt túl bonyolult (csapatépítő tréningek, pl. ki tud magasabb tornyot építeni), nyilván sokan megcsinálhatták volna, ha külön lehetett volna rá pályázni.

Baráti közbeszerzési tanácsadó

Adott esetben a közbeszerzési tanácsadó is segíthet megszerezni a megbízást. Ilyen jó barát például Hubai Ágnes, a Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetségének elnöke, aki emellett oktat is a DFT közbeszerzési kurzusain. Hubai könyve, a Közérthető közbeszerzés, három kiadást is megért a DFT-Hungária gondozásában, és a hozzátartozó weboldalt is ők futtatják. Hubai segített a DFT-nek megszerezni egy terézvárosi önkormányzati szervezetfejlesztési tendert, ahol az ajánlatok értékeléséhez még az Agenda Pályázatházat is meghívták. Szintén szakértett az elnökasszony Taksony önkormányzatának hasonló közbeszerzésén, ahol az ajánlattevők a Humán Aspektus, a Proakció és a Versenyhajó voltak, és megállapította, hogy “az ajánlattevők alkalmasak és nem állnak kizáró okok hatálya alatt”. A közbeszerzés elcsalása nem kizáró ok, úgy látszik.

Egy másik érdekes figura, aki feltűnik DFT-s közbeszerzéseken az maga Farnadi Péter, a Szervezet cégeinek ügyvédje. 2010-ben három eljárásban is ő az ajánlatkérő kapcsolattartója: egy kettő három.

Google táblázat a közbeszerzésekről. 

c. Pályázati programok kifosztása

Ha az egy-egy pályázati programhoz tartozó megbízásokat együtt vizsgáljuk, akkor kiderül, hogy a Szervezet több programban is meghatározó szerepet játszott és százmilliókhoz jutott. Az alábbi táblázat összefoglalja az alprogramokat, melyekben szembetűnő rész jutott a Szervezethez a közösből.  A számok alsó becslések, nyilvánosan elérhető dokumentumok – közbeszerzési hirdetmények és projekt jelentések – alapján. A táblázatban emlitett pályázati programok többségének furcsaságairól írtam már előbb ebben a blogban vagy az Átlátszón (Becker Andrással).

Operatív program
Konstrukció(k)
Pályázók köre
Kapcsolódó megbízások DFT részesedés
száma összege (millió) (keretösszeg %-a)
TÁMOP
2.1.3-07/1 mikro- és kisvállakozások 30 322 24%
2.1.3.B-11/1 középvállalkozások 20 375 51%
2.1.3.B-12/1 középvállalkozások 21 421 6%
2.1.3.C-12/1 nagyvállalkozások 42 798 8%
2.3.3/B-09 nagyvállalkozások 8 231 7%
2.5.1/07 érdekképviseleti szervezetek 44 181 10%
2.5.1/A érdekképviseleti szervezetek 25 95 25%
2.5.1/C érdekképviseleti szervezetek 30 228 55%
5.5.1.B-11/1, /2 nonprofit szervezetek 35 586 10%
5.6.1.B-12/2 önkormányzatok, nonprofitok 17 326 21%
ÁROP
1.A.3 önkormányzatok 18 247 12%
1.A.5 önkormányzatok 29 412 12%
3.A.2 önkormányzatok 10 141 9%

Vállalkozások képzései: TÁMOP 2.1.3 és 2.3.3

Ünneplés a DFT-nél a TÁMOP 2.1.3-as projektek befejezésekor. Torta felirata: “151 db sikeres T213 projekt ❤️ tesza.”

Ezekben a programokban kis-, közép- és nagyvállatok munkahelyi képzéseire (és néhányban még a kieső munkabérre is) adott az állam támogatást.  A megnyert képzési programok kivitelezése a DFT-Hungárián belül az egyik fontos “értékteremtő folyamat” volt a teljes 2007–13-as EU-s támogatási cikluson keresztül.

Részletesebb cikkem ezekről a programokról : Uniós támogatások a felnőttképzésben II: Ellenállhatatlan mesterkurzusok

Civil szervezetek képzései: TÁMOP 2.5.1 és 5.5.1

Elégedett felnőttképzők a vizsganapon. Az AFIOE 11 önkéntesét a Dover Nyelviskola oktatta jogi szakismeretekre. (Igen az ott a megoldókulcs.)

A TÁMOP 2.5.1 alprogramjai szakmai érdekvédelmi szervezetek képzéseire adtak támogatást. Ezek között nyert – kétszer is – a DFT saját érdekvédelmi szervezete, az AFIOE. A 2.5.1.C pályázatokon a támogatottak többsége (17 a 30-ból) volt DFT-s kliens.

Az 5.5.1.B-11 program családi közösségi kezdeményezéseket támogatott. Ebben 35 DFT-s ügyfél nyert, köztük meglepően sok vallásos szervezet, akik aztán átlag az elnyert támogatás felét adták át a DFT hálózatnak csalásos közbeszerzéseken.

A 2.5.1-es programokról írtunk az Átlátszón Becker Andrással.

☞ Az 5.5.1-es programról ebben a posztban írtam. 

Önkormányzati programok: ÁROP

A 2013-as szervezetfejlesztési pályázatokban a támogatott önkormányzatok több mint 80%-a bízott meg tanácsadó cégeket (minden jel szerint) színlelt közbeszerzéseken.

☞ Az önkormányzatok teljes piacfelosztásra utaló megbízásairól ebben a posztban írtam.

d. Kamu, fölösleges és túlárazott megbízások

Amint az belső prezentációkból kiderül, a Szervezet értékteremtést közvetlenül támogató főfolyamatnak hívja a közpénzek megszerzését, aminek két főbb változata van (“vertikális” és “horizontális”): pályázati nyertesként vagy más pályázati nyertes közbeiktatásával, aki aztán megbíz valamivel. Az utóbbiak sikerének kulcsa az, hogy a pályázati felhívások kiírásakor a DFT már kulcsrakész projektekkel házal.

DFT ajánlatok minden forrásra

Az ügyfélnek, aki alfogadja az ajánlatot, mindössze annyit kell megígérnie, hogy a megnyert támogatás bizonyos részét átadja a Szervezetnek megbízások formájában. A megbízás szólhat képzésekre, tanácsadásra, rendezvényszervezésre, vagy a projekt menedzseléséhez kapcsolódó feladatokra. A járadékszedés mértéke változó: jelentheti a teljes pályázati összeget (pl. TÁMOP 2.1.3 képzési támogatások), vagy annak 50%-át (pl. önkormányzati ÁROP programok és TÁMOP 5.5.1).

A beszervezett ügyfelek a legjobb esetben is túlárazott megbízásokat vállalnak be, mivel a meghekkelt közbeszerzéseken a hatóságilag megengedett maximális áron jutnak hozzá a megrendelt szolgáltatásokhoz. Az előre megírt menűről való választás viszont tipikusan azt is jelenti, hogy a pályázónak teljesen fölösleges tanfolyamokat (tudásmenedzsment) vagy tanácsadást kell megrendelnie. Az “értékteremtés” csimborasszója pedig az, amikor a túlárazott és fölösleges képzést még meg sem tartják.

Kamu projektek

Kamu projekteknek két alapvető fajtája fordul elő a hálózat megbízásai körül: (1) lejelentett de meg nem tartott képzések, és (2) szövegben lényegileg azonos sablon tanulmányok készítése több ügyfélnek.

Nem létező képzések

Meg nem tartott képzésekre vagy hamisított jelenléti ívekre legtöbbször csak gyanakodhatunk, de 2010 előtt jónéhányra fény is derült.

  • TÁMOP 2.1.3/07-es programban nyertes DFT ügyfelekből többen is fennakadtak a Humán Erőforrások Programok Irányító Hatósága ellenőrzésein. A Friss Kereskedelmi és Szolgáltató Kft (10 tudásmenedzser) és a RO-LA nyomda (24 tudásmenedzser) esetében a baj az volt, hogy a képzésben részt vevők aláírásukkal tanúsították a képzésen való jelenlétüket, de ez több képzést jelentett azonos időpontban (pl. Tudásmenedzsment Miskolcon és Korszerű menedzsment technikák Hévízen vagy Gazdálkodási és vállalkozási ismeretek a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolán és Tudásmenedzsment Valkón).

    Tudásmenedszerek képzése DFT-s ügyfeleknél. Az ábra a cégenként elnyert támogatást és a képzett tudásmenedzserek számát mutatja. Ezek mikro- és kisvállalkozások, legfeljebb 10 vagy 50 alkalmazottal.

  • A TÁMOP 2.5.1/07 programok nyertesei között is többeket büntetett szabálytalanságokért a Humán Erőforrások Programok Irányító Hatósága, köztük a MOL – nyomdász szakszervezeti konzorciumot, a honvéd-független rendőr konzorciumot, az Orvosegyetemek Szakszerveti Szövetségét és a Liga Vas- és Fémipari Szövetségét.

Fércművek

Az ÁROP 1.A.2 és 3.A.1 önkormányzati programokban a Szervezet képzéseket és tanulmányokat szállított az ügyfeleinek. Az elkészített Működési rendszerelemzések sablon szerint készültek, gyakorlatilag csak a települések nevét és a kérdőívek válaszainak eloszlását kellett csak változtatni. A tanulmányok színvonalának jellemzésére idebiggyesztek egy részletet, amiben Pablényi Attila (PA) elmagyarázza mi a Process Quality Management (ezt a DFT-Hungária 30 órában oktatta számos ügyfélnek).

A folyamatmenedzsment nem más, mint az eredményhez vezető folyamat azonosítása a minőséggel […] A folyamatmenedzsmentet klasszikus elnevezéssel PQM-nek hívják. De nem időtálló egyik elnevezés sem, a következő miatt: a ’90-es évek közepéig mindig, amikor minőségrendszerekről beszéltek, ezek alatt kizárólag azon rendszereket értették, melyek piramisban épülnek fel, melyek az eredményt akarják minőségivé tenni. Belépett azonban Dávid Góliát mellé, és azt mondta: „Én már nem Quality Management vagyok (QM), hanem Process Quality Management (PQM), azaz érzékeltetni akarom az elnevezéssel is, hogy más vagyok, mint Góliát, és le fogom győzni. De hosszú távon nem úgy fognak hívni engem, hogy folyamatminőség, hiszen tudom, hogy a minőség fogalma helyére lép a folyamat. Ha ezt tudom, akkor nem fogom folyamat-folyamatrendszernek hívni a rendszerem, azaz Quality Quality Managementnek.”

[Budapest VII. ker. Erzsébetváros Működési rendszerelemzése]

Egy másik magvas gondolat a bevezetőből:

Minőségmenedzsment  értelemben a rendszer nem más, mint az ember gondolkodásmódja, azon gondolkozási technikák, melyek rendet szülnek ez ember cselekvéseiben. Ennek értelmében a működési rendszer nem más, mint a gondolkodás – cselekvés – kommunikáció egysége.

Ennyi elég is ebből a nonszenszből.  Ilyen rendszerelemzést rendelt

  • Budapest VII. kerület Erzsébetváros (Hunvald György polgármester)
  • Budapest V. kerület Belváros-Lipótváros (Rogán Antal polgármester)
  • Cece
  • Dunaszeg
  • Mohács
  • Mór
  • Rákóczifalva
  • Somogyvár
  • Szentes
  • Vecsés

és még ki tudja ki.

Az V. és VII. kerület megbízásait érdemes összevetni, mert mutatja, hogy mi volt az árkülönbség Hunvald és Rogán között (9 millió forint):

A VII. kerület (24,3 millió forint)

Közbeszerzési referens tréning; PQM: Sztenderdizálási mesterkurzus; Sztenderdizálási gyakorlatok, Szervezeti folyamatoptimalizálási gyakorlatok; Kommunikációs technikák, prezentáció és szerepléstechnika tréning. Tárgya továbbá elemzési és tanácsadói tevékenység a Polgármesteri Hivatal működésének korszerűsítésével, javításával kapcsolatban. Program akkreditációs lajstromszámok: PL-1548, PL-2108, PL-1547, PL-1688, PL-1776, vagy ezekkel egyenértékű képzések. 100 fő oktatása 46 képzési napon, 5 db akkreditált képzés lebonyolítása csoportban, 1 db működési rendszerelemzés, 18 db elemző-tanácsadó dokumentum, és 1 db utókövetési dokumentum.

Az V. kerület (33,6 millió forint)

Közbeszerzési referens tréning; PQM: Sztenderdizálási mesterkurzus; Sztenderdizálási gyakorlatok, Szervezeti folyamatoptimalizálási gyakorlatok; Kommunikációs technikák, prezentáció és szerepléstechnika tréning. Tárgya továbbá elemzési és tanácsadói tevékenység a Polgármesteri Hivatal működésének korszerűsítésével, javításával kapcsolatban. Program akkreditációs lajstromszámok: PL-1548, PL-2108, PL-1547, PL-1688, PL-1776, vagy ezekkel egyenértékű képzések. 84 fő oktatása 46 képzési napon, 5 db akkreditált képzés lebonyolítása csoportban, 1 db működési rendszerelemzés, 20 db elemző-tanácsadó dokumentum, és 1 db utókövetési dokumentum.

Cecei Működési rendszerelemzés: PDF

Szóról-szóra egyező “rendszerelemzések”:

Erzsébetvárosi Működési rendszerelemzés: PDF

Tolnai Működési rendszerelemzés: PDF (1. rész a 3-ból)

Vecsési Működési rendszerelemzés:  PDF

Fölösleges megbízások

Hajdúnánási hentesek folyamat- vagy lean-menedzsment előadást hallgatnak. Hátul a táblán a DFT-Hungária, a Tőkesúly és a Versenyhajó webcímei, és egy krikszkraksz a Gondolkodás–Cselekvés–Kommunikáció hármasegységéről.

Mivel a beszervezett ügyfeleknek kell valamit rendelnie a DFT-től, gyakran teljesen meghökkentő képzéseket kérnek. Ezeket nem próbálom rendszerezni, mert valamennyire szubjektív megítélés kérdése. De 30 órás Process Quality Management, Tudásmenedzsment, Gondolkodási gyakorlatok és hasonló tanfolyamok eléggé fölöslegesnek hangzanak.

e. Hogyan fordíthatom a saját javamra ?

☞ A Szervezet saját pályázatairól írtam ebben a posztban és az Átlátszón (Becker Andrással).

Az alábbi táblázat összefoglalja a Szervezet saját pályázatait.

Pályázati program Nyertes pályázatok száma Megítélt támogatások összege Program célja
PIAC_13 2 679 500 000 Kutatás-fejlesztés
DDOP 2.1.1/A.B-12 2 380 326 588 Turisztikai programok fejlesztése
GOP 1.2.1-12/B 1 304 007 855 Innovációs park
GOP 2.1.1-11/M, -12/B 4 272 455 769 Vállakozásfejlesztés
TÁMOP 1.4.6-13/1 2 248 592 372 Építőipari tranzitfoglalkoztatás
GOP 1.1.1-11 1 171 202 500 Kutatás-fejlesztés
GOP 3.3.2-13 3 151 704 975 Vállakozásfejlesztés
TÁMOP 2.4.3.D.2-13/1, /2 4 124 595 000 Szociális gazdaságok
KEOP 6.1.0/B/11 2 79 439 950 Fenntartható életmód kampány
KMOP 1.1.4-11/B 2 46 876 145 Vállakozásfejlesztés
GOP 1.3.1-11/C 2 45 893 565 Vállakozásfejlesztés
KMOP 1.2.1-11/M 6 40 581 444 Vállakozásfejlesztés
TÁMOP 2.1.3.A-12/2 3 27 152 274 Munkahelyi képzések

A pályázatoknak három főbb jellemzőjét lehet megfigyelni: (1) forrásmaximalizálás több vállalkozáson keresztül, (2) színlelt projektek és (3) egymást átfedő pályázatok.

A forrásmaximalizálás látható a vállakozásfejlesztési pályázatokon belül: itt egyszerre nyer a GOP 2.1.1-en a Humán Aspektus (HA) és a Humánfejlesztés Programiroda (H1), vagy a KMOP 1.2.1-en az Agenda Pályázatház (AP), DFT Korszerű Gyakorlat (KGy), Proakció (Pr), és a PRO-Controlling (PC) – az utóbbi kétszer is.

KEOP 6.1.0: nyerjünk egyszerre két aliassal és osszuk el egymás között!

A KEOP 6.1.0/B/11-es pályázati konstrukció fenntartható életmódot és az ehhez kapcsolódó viselkedésminákat ösztönző kampányai között találjuk a Felsőoktatási és Középiskolás Diákközpontú Szellemiségért és Világért Egyesület (FI) 38,7 milliós fenntarthatósági rendezvénysorozatát. A FISZ pályázata részben (24,8 millió forintos) az Agenda 2013-nak (Ag) lett kiszervezve közbeszerzéssel, amihez az ECC és a Shortcut Communications asszisztált. Ugyanebben a pályázati konstrukcióban nyert az Esti Kornél Humánszolgáltató Közhasznú Nonprofit Társulás (EK) is 40,8 millió forintot a “Kis lépések nagy segítség!” nevű programjára, aminek egyes feladatai egy 25,3 milliós közbeszerzés útján a Proakció Kft-hez (Pr) jutottak. Ebbe tartozik többek között egy banner-reklám megrendelése a fisz.hu-n 5 millióért, ugyanis a tender egyik sikerkritériuma több mint 4 millió [!] ember passzív elérése. A projektnek van saját 1,5 millióért készült weboldala: http://kornyezetvedelem.esti-kornel.hu (ami most éppen nem üzemel).

Turisztikai fejlesztés Pogányon 4 pályázattal

A DDOP 2.1.1-es projektek ugyanannak az élményparknak a megépítésére szólnak, és kapcsolódnak egy panzió-építési támogatáshoz, amit a Mátrix-Workmanlike, Zsuffa Ákos cége nyert el a DDOP 2.2.1 programban. Szintén ide kötődik a FISZ TÁMOP 1.4.6-os pályázata, ami az építőmunkások foglalkoztatását támogatja.

Eseményközpont Baracskán Kápolnásnyéken 3 pályázattal

A GOP-2.1.1-12/B és GOP 1.2.1-12/B pályázatok ugyanannak az épületegyüttesnek a felhúzására szólnak, ami eredetileg Baracskára lett tervezve de aztán L. Simon kápolnásnyéki kastélya mellett épült meg végül. Ide kapcsolódik az Esti Kornél  baracskai TÁMOP 1.4.6-os pályázata, ami az építőmunkások foglalkoztatását támogatja.

Versenyképességi támogatás a semmire

A GOP 3.3.2-es, versenyképes üzleti környezet fejlesztését támogató pályázatain a Szervezet összeült a saját cégeivel és alakított két konzorciumot, valamint játékkonzolokat vett belőle.

TÁMOP 2.4.3: alakítsunk szociális szövetkezeteket mert adnak rá pénzt!

A szociális gazdaságok támogatására szánt pályázati pénzek megszerzéséhez a Szervezet mindjárt 4 szövetkezetet is alapított (mindet a Farnadi ügyvédi iroda bábáskodásával):

  • Bolygó Szociális Szövetkezet (B1) – piliscsévi címe megegyezik a Tőkesúly Kft-ével, Máthé Vivien (MV) és Herczeg István (HI) mindkettőben tag (HI a Bolygó Felügyelőbizottságában ül)
  • Humánfejlesztés Szociális Szövetkezet – címe (Bp. Királyok útja) megegyezik Zsuffa Ákos (ZsÁ) cégeinek címével, Radosiczky Imre (RI) tag
  • Sikeres Projektek Szociális Szövetkezet – címe a DFT-Hungária központja, tagok között Teppert Zsanett (TZs), Tóth Gabriella (TG), felügyelőbizottságban Csikesz Rezsőné (CsT anyukája) és Pablényi Józsefné (PA anyukája).
  • Szakszerű Működtetés Szociális Szövetkezet –  mezőszilasi címét több más DFT entitás is használja, Teppert Zsanett (TZs) tag.

A majdnem kész mobil applikáció

A Humán Aspektus 315 millió forinttal támogatott PIAC_13 pályázata egy mobil alkalmazás elkészítésére szólt. Ez már majdnem kész, van is róla 1 db. screenshot.

f. Összejátszás állami intézményekkel

☞ Állami intézmények összejátszásáról írtam  ebben és ebben a posztban.

Sejthető, hogy a kifosztott ÁROP és TÁMOP pályázati programokban a Hatóság együttműködött a Szervezettel, de erre nincs bizonyítékom. Viszont több, a pályázatok elosztásában közreműködő állami intézmény is juttatott megbízásokat a Szervezethez csalásos (k:n vagy n:n típusú) közbeszerzéseken.

Széchenyi Programiroda

Az SZPI programiroda 2011-ben indult, hogy az uniós források elosztását segítse, valamint hogy a pályázókat és a kedvezményezetteket tájékoztassa és szakmailag támogassa.a A közbeszerzési megbízásaik számai alapján  az SZPI a Szervezet 3. leggyakoribb ügyfele, összesen 6 megbízással mindenféle szirszarra, 4 különböző entitáson (DFT, Ag, Pr, PC) át. A megbízások összértéke 125,39 millió forint. A közbeszerzéseken mindig csak összejátszó ajánlattevőket hívtak meg. A megbízásoknak két fajtája van: (1) utolsó pillanatokra halasztott képzések, és (2) reménybeli pályázó ügyfelek irányítása Szervezethez. A közbeszerzési hirdetmények alapján a belső szakmai képzéseket egészen 2015. oktober végéig halasztgatták. A másik fajta megbízásokban az SZPI konkrétan keríti az ügyfeleket a Szervezethez, mivel annak képviselőit – szakértőkként – felkéri a pályázati lehetőségek ismertetésére. És még fizet is ezért.

☞ Goda Szilárd (GSz) a Versenyhajó (VH) képviseletében előad az SZPI Kanizsai roadshowján a vállalkozásfejlesztési lehetőségekről: Kanizsa (lokálpatrióta hetilap).

Az ESZA és az EMET [elveszi az eszemet 🎶]

Az ESZA Nonprofit Kft, illetve az Emberi Erőforráskezelő (EMET) nevű utódja a TÁMOP-os, EFOP-os és általában a képzési pályázatokat koordinálja. Akárcsak az SZPI, ők is utolsó pillanatban átjátszott pénzekkel és kerítéssel tüntették ki magukat. Az ESZA az első kedvezményezettek között hívta meg a DFT-Hungáriát a “Tudásod a Jövőd” programba, és a DFT-t kérte meg pályázati tanácsadó (!) tanfolyamok szervezésére 2012-ben és 2013-ban. Az EMMI háttérintézményeként működő EMET 2015 végén négy megbízást is adott a Szervezetnek, csalásos (n:n) közbeszerzéseken, összesen 48,5 millió forint értékben.

MAG

A Magyar Gazdaságfejlesztési Központ (MAG) Zrt. a vállakozásfejlesztési pályázatokon volt közreműködő állami hatóság. A MAG két csalásos közbeszerzésen (k:n)  bízta meg a Szervezetet túlárazott képzésekre összesen 38 millió forintot.

Bethlen Gábor Alap

A BGA Zrt. a Bethlen Gábor Alapot koordinálja, ami a kormány nemzetstratégiára elkülönített pénzeit jelenti.  A BGA a Szervezet 2. leggyakoribb ügyfele, 8 megbízással 111,8 millió forint összértékben. a Szervezet 5 különböző cégének. Ezek közé tartozik a Proakció 2 megbízása a Magyarság Házának reklámozására.  A maradék 6 egy kiemelt kormányprojekthez kapcsolódik: 1 milliárd forint  EU-s forrásból  “Kisközösségi ifjúsági nevelés” címszó alatt a magyar cserkészeknek (TÁMOP 5.2.8-12/1-2013-0001 projekt).

KLIK

Ugyan a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ nem pályázati intézmény per se, de DFT-s kapcsolatuk említést érdemel. A KLIK ugyanis a Szervezet leggyakoribb ügyfele, 15 megbízással, összesen 156,36 millió forint értékben. Ezek többsége csalásos (n:n típusú) közbeszerzés volt.  Majdnem mindegyik egy innovatív iskolákat támogató pályázati programhoz (TÁMOP 3.1.4-12) kapcsolódik, workshopok rendezésére.

g. Offshore cégek

A DFT-Hungária központja a Semmelweis u. 25. alatti irodaház. Ez a jelek szerint a Semmelweis 25 Kft. (S25) tulajdona. Az S25 tulajdonosa két offshore cég, ügyvezetője Goda Szilárd (GSz). A kisebbségi (49%) tulajdonos egy Lichtensteinben bejegyzett cég, a Kompetenz für Best Practice Anstalt (KB), amelyik csak a Szervezet cégeit adja meg referenciájának. A KB kézbesítési megbízottja Goda Szilárd (GSz). Gyaníthatjuk, hogy ez a cég a Szervezet sajátja, legalábbis a bemutatkozásuk a DFT nyelvezetén íródott:

Seit 2008 ist unser Ziel das Best Practice in allen Arbeitsprozessen weiterzugeben. Das möchten wir durch verschiedene Erwachsenenbildungsfirmen erreichen, so dass wir ihnen Fachmaterialsammlung über Schlüsselkompetenzen und Bildungszertifikaten verwerten.
Dadurch können wir das Best Practice von Prozessmanagement, Führungskompetenzen, Standardisierung, Wertschöpfung, Marketing, Betriebsentwicklung, Strukturentwicklung, Kommunikation, Denktraining weitergeben, so dass möglichst viele Leute davon profitieren können.
Wir glauben an den Kraft des Best Practices, mit dem wir alle Arbeitsprozesse und dadurch unser Leben ständig verbessern können.

Az S25 többségi (51%) tulajdonosa egy Seychelle-szigeteki cég, az Azzorine Enterprises Corporation (AZ), ami a Panama-iratokban is szerepel. Képviselője Mihálovits Tamás, illetve kézbesítési megbízottként Farnadi Péter (FP) is felbukkan. Ennél többet nem is tudok az Azzorine-ről.  (A teljesség kedvéért megemlítem, hogy a Panama-iratokban szerepel egy Goda Szilárd is, de az egy másik Goda Szilárd.)

Az irodabérlet remek módszer lenne a Szervezet magyar vállakozásaitól offshore cégekhez juttatni a pénzt. Erre nincs bizonyítékom, de annyi bizonyos hogy valami oknál fogva igen kis nyereséget tudnak csak jelenteni a cégek (pl. az Agenda csak 11 milliót 750 milliós forgalom mellett 2015-ben) – valamire valahogy elköltődik az a sok pénz mielőtt adóztatni lehetne.

Adatok és források

Közbeszerzések

Az elemzés elsődleges forrása a DFT családhoz kapcsolódó, 2006-2016 közötti összes közbeszerzés listája, amit az online Közbeszerzési Adatabázisból gyűjtöttem ki. Ez összesen 719 közbeszerzést jelent (komplett vagy részajánlat), ami egy statisztikailag is értékelhető mintát ad a járadékszedés anatómiájának elemzésére.

☞ Google táblázat a közbeszerzésekről.

Uniós pályázatok

Az uniós pályázatok adatait a Miniszterelnökség pályázati portálján levő Támogatott Projektkeresőn keresztül gyüjtöttem össze. Ezenkívül elsődleges forrásnak tekintettem az EU-s projektekhez kapcsolódó közleményeket, önkormányzati ülések jegyzőkönyvét, és közérdekű adatokat közintézmények honlapjairól.

☞ Google táblázat saját pályázatokról.

Vállalkozások

A különféle vállakozások és szervezetek adatait elsődlegesen Cégbírósági dokumentumokból szedtem össze, az online Cégközlönyön keresztül.

Google táblázat a cégekről.

Egyéb internetes források

Különféle interneten nyilvánosan hozzáférhető információt, beleértve újságcikkeket is felhasználtam a cégek, szereplők, és machinációk hátterének interpretálására.

Itt a vége

Known unknowns

A posztban említett számokat nagyrészt a közbeszerzési megbízások és pályázati információk alapján számoltam. A linkelt táblázatok alapján mindez leellenőrizhető. A Szervezet tényleges bevételei eltérnek a számoltaktól:

  • nem minden projekt készül el, és így nem minden elnyert pályázattal vagy megbízással járt kifizetés is – ezekből elég kevés lehet
  • nem minden megbízást kaptak közbeszerzéssel – ezekből elég sok lehet. A TÁMOP 2.1.3-as megbízásokból pl. legalább 151 volt a fenti fotó szerint, de én csak 113-at számoltam.
  • konzorciumi és keretmegbízások esetén nem tudom mekkora rész jut a Szervezetnek. Pl. a Tudásod a jövőd (TÁMOP 2.1.2) programban, amit az ESZA futtatott, a DFT-Hungária az egyik fontos közreműködő partner volt, de nem tudom mennyi jutott nekik a 12 milliárd forintos keretből.

Advertisements

Kommentár // éljen a szólásszabadság

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s